piątek, 13 kwietnia 2018

Babka stracciatella w polewie czekoladowej


mąka tortowa - 150 g
mąka krupczatka - 50 g
proszek do pieczenie 2,5 łyżeczki
sól - 1 szczypta
budyń śmietankowy - 2 op
margaryna - 200 g
cukier - 1 szkl
jajka - 7 szt
olej - 50 ml
wiórki czekoladowe - 80 g
gotowa polewa czekoladowa

Mąkę pszenną i krupczatkę przesiać z proszkiem i szczyptą soli, dodać proszek budyniowy i wymieszać.
Żółtka oddzielić od białek.
Żółtka utrzeć z cukrem na puszystą masę.
Margarynę miękką utrzeć i następnie po łyżce dodawać masę żółtkową cały czas ucierając, na końcu delikatnym strumieniem dolewać olej powoli ucierając cały czas.
Białka ubić na sztywną piane i połączyć z masą żółtkowo-maślanąza pomocą drewnianej łyżki, teraz stopniowo wsypujemy obie mąki wymieszane z proszkiem i solą oraz budyniem w proszku, delikatnie mieszamy łyżka. Na koniec wsypujemy wiórki czekoladowe i znów delikatnie mieszamy.
Przelewamy do foremki keksowej wyłożonej papierem do pieczenia i wstawiamy do nagrzanego piekarnika do 175stC i pieczemy przez ok 45 minut.
Upieczoną babkę wyjmujemy z formy i odwróconą do góry dnem układamy na desce do przestygnięcia.
Zimną babkę polewamy polewa czekoladową.


czwartek, 12 kwietnia 2018

Torcik szpinakowy ze śmietaną



CIASTO:
szpinak mrożony - 35 dag
 cukier - 20 dag
jajka - 4 szt
olej - 1 szkl
mąka pszenna - 1 szkl
mąka krupczatka - 1 szkl
proszek do pieczenia - 3,5 łyżeczki
KREM:
śmietana 36% - 500 ml
śmietan - fin - 3 szt
cukier puder - 3 łyżki
DODATKOWO:
perełki  złote
cukier błyszczący

Szpinak odmrozić i odcisnąć. Do miski wbić jajka i wsypać cukier, zmiksować na wysokich obrotach na puszysta masę.
 Następnie dalej miksując powoli wlewamy olej i wsypujemy przesiane mąki z proszkiem. Na końcu dodajemy szpinak i razem mieszamy.
Tortownice wykładamy papierem i wlewamy ciasto do niej.
Pieczemy 60 minut w 180stC, (najlepiej sprawdzić patyczkiem). Po upieczeniu wyjmujemy z piekarnika i odstawiamy do przestygnięcia.
Ciasto przekrawamy na pół.
Śmietanę ubijamy na sztywno dodając pod koniec śmietan - fix i cukier puder.
Śmietaną przekładamy pierwszą cześć ciasta, przykrywamy drugą częścią ciasta, i dowolnie dekorujemy ciasto.
Na wierzchu posypujemy perełkami i cukrem błyszczącym.
Schładzamy ok 2 godz.

wtorek, 3 kwietnia 2018

Oleje

Z  PESTEK  WINOGRON
ten lekki, pozbawiony charakterystycznego zapachu olej jest wyjątkowo bogaty m.in. witaminy A, E, B6 i kwas linolowy.
można z niego robić sosy albo smażyć na nim mięso.

ORZECHOWY
tłoczony na zimno.
ma charakterystyczny aromat.
dlatego używa się go do doprawiania salat, choć można na nim także przygotować potrawy na cieplo.
UWAGA: ten olej wyjątkowo szybko jełczeje.

LNIANY
uzyskiwany z siemienia lnianego.
ma żółty kolor i specyficzny zapach.
w jego smaku wyczuwalna jest lekka nuta orzechowa, można więc użyć go do surówek.
UWAGA: jest wyjątkowo nietrwały.

OLIWA  Z  OLIWEK
słodkawy tłuszcz tłoczony na zimno.
jest tak delikatny, że znacznie łagodzi ostrość składników potrawy.
może być stosowany na zimno albo ciepło.
UWAGA: musi stać w ciemnym i chłodnym miejscu

SEZAMOWY
olej o charakterystycznym posmaku wytwarza się z nie obranych nasion sezamu.
idealny do egzotycznych dań ( zwłaszcza indyjskich i chińskich).
można używać go na zimno i do smażenia

Z  PESTEK  DYNI
charakterystycznymi cechami tego oleju są ciemna barwa i wyraźnie arachidowy smak.
stosuje się go tylko do zimnych potraw, ponieważ w trakcie podgrzewania traci on swoje zdrowotne właściwości.

SŁONECZNIKOWY
popularność zawdzięcza niepowtarzalnemu smakowi i niskiej cenie.
może być stosowany do zimnych potraw, sosów lub do krótkiego smażenia w niskiej temperaturze.

KUKURYDZIANY
o barwie od słomkowej aż do pomarańczowej, neutralnym smaku oraz aromacie.
jest źródłem kwasów wielonienasyconych.
nadaje sie zarówno do potraw na zimno, jak równiej do smażenia np. mięs.

Gotuj zdrowo, -WARZYWA

GOTUJMY TAK, ABY ZACHOWAĆ JAK NAJWIĘCEJ CENNYCH SUBSTANCJI:

DUSZENIE WE WŁASNYM SOSIE
delikatne warzywa, które źle znoszą wysoką temperaturę należy pokroić (bezpośrednio przed przyrządzaniem) i wrzucić do rondla z małą ilością rozgrzanego masła lub oleju.
w ten sposób ich aromat w pełni się rozwinie, a organizm będzie mógł przyswoić witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (np. A i E).
gdy warzywa puszczą sok, zmniejszamy temperaturę i dusimy do miękkości, im krócej, tym więcej witamin w nich pozostanie.

PODSMAŻANIE I DUSZENIE
ta kombinacja nadaje się znakomicie dla warzyw o bardziej jędrnym miąższu lub twardszych liściach: wszystkich odmian kapusty, papryki, bakłażanów.
przyrządzane warzywa należy wrzucić na dobrze rozgrzany tłuszcz i smażyć, aż powstanie rumiana skórka- dzięki temu staną się smaczniejsze i bardziej aromatyczne.
następnie trzeba zalać je odrobiną wody lub bulionu, przykryć i dusić do miękkości na średnim ogniu.
powstały podczas duszenia esencjonalny wywar można wykorzystać jako podstawę do sosów.

GOTOWANIE /  BLANSZOWANIE
jeśli chcemy by zapach i smak warzyw pozostał w zupie, wrzucamy je do dużej ilości osolonej, gotującej się wody (późniejszego bulionu).
także blanszowane warzywa wrzuca się do wrzątku, z tym że pozostawia się je tam tylko przez chwilę (1-3 minuty).
dotyczy to m.in. warzyw zamrożonych, porów, pieczarek na sałatki itp.
ważne jest, aby warzywa po odcedzeniu natychmiast przelać zimną wodą, tak, aby proces gotowania został raptownie przerwany.
pozwoli to na zachowanie ładnego koloru i sprężystego miąższu.

SMAŻENIE NA (LUB BEZ ) TŁUSZCZU
to metoda obróbki cieplnej dla warzyw o neutralnym słabym smaku.
smażyć można plastry bakłażanów i cukinii, boczniaki i pieczarki, pokrojone, panierowane warzywa (np.seler).
mrożone placki ziemniaczane czy racuchy można co prawda odgrzewać w piekarniku lub kuchence mikrofalowej, ale jeśli mają być naprawdę smaczne, lepiej je odsmażyć.
krótkie smażenie w woku jest ponadto doskonałym sposobem przyrządzania drobno pokrojonych warzyw.

poniedziałek, 2 kwietnia 2018

Jedz warzywa

Masz ochotę na małe co nieco?
zdecydowanie najlepsza jest warzywna przekąska.
sięgaj po jarzyny tak często jak tylko masz ochotę.
jedz marchewkę- oglądając telewizje,
pij soki pomidorowe pracując np przy komputerze,
nie żałuj natki pietruszki do zupy....

BROKUŁY- zapobiegają nowotworom.
zielone różyczki są doskonałym źródłem witamin z grupy B i C (znacznie bogatszym niż owoce cytrusowe), dlatego wzmacniają układ odpornościowy i pomagają w walce z przeziębieniem.  Zawierają również żelazo, kwas foliowy (wit B9) oraz cenny beta-karoten- przeciwutleniacz, z którego organizm wytwarza wit A ( powstrzymuje ona m.in. proces starzenia się komórek). Ponadto w brokułach znajduje się sulforafen, substancja która niszczy bakterie przyczyniające się do powstawania wrzodów i raka żołądka. Sulforafen zmniejsza tez ryzyko występowania nowotworów jelita, kobiecych narządów rodnych, sutka oraz chroni także oczy, a konkretnie komórki siatkówki przed promieniowaniem ultrafioletowym.
***wystarczy 10 g brokułów dziennie- taka porcja zaspakaja ponad połowę dziennego zapotrzebowania na wit C. Najlepsze są brokuły zblanszowane (wrzucone na chwilę do wrzątku - lub ugotowane na parze).

CZOSNEK- walczy z infekcjami
to jedno z najskuteczniejszych naturalnych lekarstw.
działa silnie bakterio - i grzybobójczo ( odpowiada za to alicyna- substancja nadająca warzywu ostry zapach), dlatego jest bardzo pomocny w leczeniu infekcji dróg oddechowych (przeziębienia, grypy, a  nawet zapalenia oskrzeli).
Czosnek łagodzi również zaburzenia żołądkowo - jelitowe, gdyż przywraca jelitom ich naturalną florę bakteryjną.
zawiera związki chemiczne, które obniżają krzepliwość krwi i poziom cholesterolu.
regularne jedzenie czosnku pomaga zapobiegać miażdżycy i nadciśnieniu.
***Jeśli jesteś zdrowa- wystarczy zjeść ząbek czosnku dziennie, ale gdy się przeziębisz zwiększ dawkę do 2-ząbków, (zbyt duze ilości mogą wywołać ostry ból brzucha).
Ogranicz jednak spożycie tego warzywa jeżeli masz problemy z krzepliwością, a także przed planowaną operacją- może on bowiem zwiększyć ryzyko krwawienia.

SZPINAK - dba o oczy
a to za sprawą luteiny, która chroni nasz wzrok przed promieniowaniem ultrafioletowym,
szpinak zawiera też duże ilości kwasu foliowego, potasu, magnezu, manganu, miedzi, fosforu, a także działający antyrakowo beta - karoten.
niestety jest także zasobny w kwas szczawiowy, dlatego szkodzi osobom chorym na reumatyzm, mającym skłonność do kamicy i kolek nerkowych.
***najlepiej jeść raz w tyg z odrobiną oliwy.

RZODKIEWKA - poprawia pamięć
ma duże ilości składników mineralnych (wapń, sód, żelazo, magnez, miedz, fosfor, chlor), witaminy ( A, B2, C ,PP) oraz związki siarki, ktore zapobiegają powstawaniu niektórych nowotworów.
bardzo dobrze wpływa na prace mózgu (zwiększa jego ukrwienie).
zaleca się stosowanie jej osobom mających kłopoty z trawieniem ( pomaga m.in. na wzdęcia) oraz cierpiącym na reumatyzm
***można ją jeść w dowolnych ilościach, najlepiej jako przekąskę miedzy posiłkami.

MARCHEW - działa odmładzająco
zawiera przede wszystkim ogromne ilości beta-karotenu- który organizm przekształca w wit A- odpowiada ona m.in. za wygląd skóry ( ujędrnia ją i odmładza), funkcjonowanie wzroku ( a zwłaszcza widzenie po zmroku), wspomaga też układ odpornościowy oraz chroni komórki przed wolnymi rodnikami.
marchew redukuje również poziom cholesterolu we krwi (2 surowe marchewki dziennie obniżają do o mniej wiecej 10%) i likwiduje skłonności do zaparć
***najlepiej jeść 1 dziennie surową najcieniej obraną.

SAŁATA - dla przyszłych mam
Ma niemal wszystkie witaminy (w wyjątkiem D i K), jest też bogata w składniki mineralne m.in. potas i magnez.
ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego (wit B9) powinna znaleźć się w jadłospisie kobiet w ciąży.
niskokaloryczne warzywo jest też znakomitym składnikiem diet odchudzających.
oczyszcza organizm, pobudza procesy trawienne, poprawia pracę wątroby, leczy zaparcia.
zaleca się ją także osobom nerwowym, działa bowiem uspokajająca, przeciwskurczowo i bardzo dobrze wpływa na sen
***najlepiej jeść ją codziennie, oszczędnie dawkując jedynie tuczące sosy.

NATKA - oczyszcza organizm
pietruszka jest jednym z bogatszych źródeł witamin (A, C, E, PP, K) i żelaza - 100g natki dostarcza nawet kilkanaście mg tego pierwiastka.
poleca się ją szczególnie chorym na anemie, przepracowanym ( usuwa zmęczenie i uspakaja), dzieciom oraz kobietom w ciąży.
natka usuwa nadmiar wody z organizmu ( pomaga w schorzeniach nerek), ma tez właściwości odtruwające
***wystarczy 1 łyżka natki by pokryć całodzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminy.

CEBULA - wzmacnia odporność
wprawdzie to pikantne warzywo ma niewiele witamin, za to posiada cudowną właściwość rozpuszczania fibryny ( włóknika tworzącego się podczas krzepnięcia krwi i niebezpiecznego dla osób które prowadzą mało ruchliwy tryb życia).
cebula korzystnie też wpływa na perystaltykę jelit oraz działa pobudzająco na  układ sercowo - naczyniowy.
zawarte w niej związki siarki (kwercetyna) pomagają natomiast hamować wzrost komórek nowotworowych.
świeży sok z cebuli to wspaniały lek na schorzenia górnych dróg oddechowych, w medycynie ludowej cebulę stosuje się jako środek moczopędny.
zielone liście tego warzywa- czyli szczypiorek zawierają witaminy C, B, PP, karoten oraz dużo wapnia i potasu, jedzenie szczypiorku zaleca się dzieciom o małym apetycie i niskiej odporności
***cebulę i szczypiorek można jeść do woli.
KUKURYDZA - polecana rekonwalescentom
ma dużo skrobi i białka, jest też cennym źródłem beta-karotenu, witaminy C, witamin z grupy B oraz minerałów ( potasu, magnezu, cynku, fosforu i żelaza)
dietetycy polecają ją osobom osłabionych długotrwałą chorobą i uczulonym na gluten.
zawarte w niej związki przeciwdziałają odkładaniu się cholesterolu, a tym samym zmniejszają ryzyko chorób serca i naczyń krwionośnych
***co najmniej raz w tygodniu należy jeść ziarna z puszki lub gotowaną kolbę.

PAPRYKA - poprawia pracę jelit
jest prawdziwą kopalnią witaminy C, - w porcji zielonej papryki jest jej co najmniej dwa razy tyle co w pomarańczowej, znowu czerwona zawiera jeszcze więcej tej witaminy.
papryka zaopatruje organizm w beta-karoten, są w niej także bioflawonoidy ( neutralizują wolne rodniki i  chronią przed rakiem).
ponadto papryka pobudza trawienie i perystaltykę jelit. Ponieważ silnie działa na błony śluzowe uważana jest za bardzo skuteczny afrodyzjak;
***paprykę można jeść do woli, zwłaszcza latem- chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym)

POMIDORY - dobre na odchudzanie
są wręcz nieocenione w diecie odchudzającej, ponieważ zawierają błonnik i dużo wody, za to niewiele kalorii.
poleca się je cierpiącym na schorzenia nerek,  a także narażonym na przewlekły stres ( zawierają sole bromu, które działają uspokajająco).
ponadto pomidory to bogate źródło beta-karotenu , witamin (B, C, E ), minerałów (potasu, wapnia, sodu, żelaza) oraz cennego likopenu. Ta substancja jest silnym przeciwutleniaczem obniżająca poziom cholesterolu i ma dobroczynny wpływ na serce.
osoby które mają wysoki poziom likopenu we krwi, nie tylko dwa razy rzadziej zapadają na zawał, ale i raka żołądka i jelit.
***Likopen najlepiej wchłaniany jest z gotowanych przetworów pomidorowych : soku, koncentratu,
wystarczy szklanka soku dziennie.

niedziela, 1 kwietnia 2018

Jedz i chudnij

WEGETARIANIZM- ważny jest umiar
Wegetarianizm to dieta w której rezygnuje się z mięsa.
PLUSY tej diety:
* dzięki dużej ilości błonnika znajdującego się w warzywach i owocach szybko i na długo zaspokoisz głód, poza tym nie grozi ci przejedzenie. Błonnik sprzyja także usuwaniu toksyn i produktów przemiany materii.
*Warzywa i owoce są skarbnicą witamin i składników mineralnych (zwłaszcza potasu) co ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia.
* Dieta roślinna obniża ryzyko występowania zawałów i udarów, a dzięki optymalnej zawartości kwasów tłuszczowych i nieobecności cholesterolu zapobiega miażdżycy i nowotworom.
* Warzywa i owoce zawierają fitocydy, które zmniejszają ilość drobnoustrojów chorobotwórczych.
MINUSY tej diety:
* tylko w mięsie występują aminokwasy biorące udział w syntezie białek, niezbędnych do budowy komórek organizmu.
  Wegetarianin może więc cierpieć na ich niedobór, co zdaniem niektórych naukowców - może być przyczyna kłopotów z pamięcią, powodować depresję oraz obniżać sprawność intelektualną.
* Wegetarianom  brakuje niektórych niezbędnych organizmowi witamin : D, B2, B12.
* Wegetarianie szybko tracą energię, mięso bowiem należy do produktów dostarczających najwięcej energii.
* Dieta roślinna może wpływać na obniżenie popędu seksualnego. Organizm pozbawiony niektórych składników nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować.
---Jeśli zdecydujesz się na te metodę żywienia 
*Zacznij od laktowegetarianizmu (  dopuszczalny jest nabiał) lub laktoowowegetarianizmu (nabiał i jajka).
*Jedz dużo zieleniny, natki pietruszki, koperku, szpinaku, selera, szczypiorku, a także czarnej porzeczki i ziela rokitnika. Jest w nich dużo witaminy C.
* Włącz do jadłospisu rośliny strączkowe (białko) i uzupełniaj dietę preparatami witaminowymi i mineralnymi.
------Przykładowe menu-----
śniadanie : sałatka owocowa lub warzywna, ciemne pieczywo, herbata ziołowa z miodem.
Obiad : sałatka owocowa z suszonych owoców, zupa jarzynowa z makaronem, herbata.
Kolacja : gotowane warzywa.
------------------------------------------------------------
DIETA   DOBRYCH   POŁĄCZEŃ- mięso na prawo- ryż na lewo:
Tą dietą rządzi zasada odpowiedniego łączenia poszczególnych składników pokarmowych, tzn. należy przestrzegać, by w jednym posiłku nie znalazły się obok siebie białka i węglowodany. Jest to bardzo istotne ze względu na to, że do trawienia białek ( ser, mięso, ryby) niezbędne są kwasy, natomiast węglowodanów ( pieczywo, ziemniaki, ryż, cukier) - zasady.
Mamy więc do wyboru posiłki białkowo - tłuszczowe lub białkowo- węglowodanowe.
Zwolennicy tej diety uważają ją za optymalną dla osób, które chcą szybko schudnąć. łączna liczba kalorii nie powinna bowiem przekraczać 1200-1700 dziennie.
Ten sposób żywienia jest najbardziej naturalny, tak własnie żywią się dzikie zwierzęta. Zdania lekarzy są podzielone. Jedni twierdza, że właściwe zestawienia składników pokarmowych jest bardzo ważne, według drugich natomiast żołądek człowieka jest przystosowany do trawienia wszystkich rodzajów produktów i nie ma dla niego znaczenia sposób ich łączenia.
--jeśli zdecydowałaś sie na ten rodzaj diety :
w odpowiednim zestawieniu pomoże ci poniższa tabelka:
Mięso
Zielenina
Pieczywo
Ryba
Owoce
Kasze
Buliony
Suszone owoce
Ziemniaki
Jajka
Warzywa
Cukier
Strączkowe
Świeże soki
Herbata
Bakłażany
Jagody
Konfitury
Orzechy
Arbuzy
Miód



Produkty z 1 i 2 grupy oraz 2 i 3 dobrze łączą się ze sobą, natomiast nie jadaj jednocześnie z 1 i 3.
UWAGA: melon i mleko nie łączą sie z niczym.

PLUSY tej diety:
*główne produkty sa niskokaloryczne
*układ trawienny funkcjonuje świetnie
*sól i cukier trzeba zastąpić sosem sojowym i miodem
*zakaz jedzenia potraw bardzo zimnych i gorących
*nie grozi przejedzenie się
MINUSY tej diety:
* główne posiłku rano i wieczorem, w ciągu dnia lekka przekąska (jabłko, sok). Niektóre osoby mogą czuć się głodne
*dużo czasu i wysiłku wymaga dobranie produktów i przygotowanie posiłków
--------------------------------------------------------------------------

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA:
* powiedz "nie" zupom zawiesistym, przejdź na zupy jarzynowe
*gotuj na parze, nie smaż na tłuszczu
*rybę i mięso piecz w folii aluminiowej
*jedz dużo warzyw
* używaj mniej soli i pieprzu, ponieważ przyprawy te wzmagają apetyt
*świeże białe pieczywo, zastąp ciemnym pełnoziarnistym
* pij dużo niegazowanej wody mineralnej
*jedz często, ale w małych ilościach
-----------------------------------------------------------------------
W KAŻDYM  WIEKU  INNA  DIETA:
--Jeśli masz 25 lat:
niezbędne dla ciebie sa produkty mleczne, suszone owoce i kasze, zioła i podroby. 
W tym okresie organizm potrzebuje wit B9- koniecznej do wzrostu tkanki komórkowej, a zawartej w warzywach ciemnozielonych i świeżej zieleninie- oraz magnezu, ktory uspakaja i poprawia nastrój. W ten ostatni obfitują suszone owoce, banany i kasze.
--Zbliżasz sie do 30:
niezbędne sa dla ciebie produkty mleczne, owoce, warzywa i koniecznie wołowina- są bogate w witaminy, żelazo, przeciwutleniacze.
---Jesli masz juz 40 lat:
w tym wieku do prawidłowego funkcjonowania organizmu konieczne są nienasycone kwasy tłuszczowe, których bogactwem sa ryby (profilaktyka osteoporozy, wzmocnienie naczyń) oraz owoce i warzywa- polifenole chronią naczynia przed zwapnieniem, a polistyrole regulują gospodarką hormonalną, rekompensując zmniejszoną aktywność jajników.

 

Wielkanoc 2018,04,01

klik,,,,,,,,